برندینگ مکان دربرگیرنده سه بخش می باشد :

برندینگ ملیتی
برندینگ منطقه ای
برندینگ شهری

برندینگ شهری

برندینگ شهری به فعالیت هایی اشاره دارد که اهداف آن تبدیل یک موقعیت مکانی به مقصد می باشد.

برندینگ شهری اغلب با بازاریابی شهری اشتباه گرفته می شود برخلاف درک عمومی که ساخت برند مقصد را تنها در ارتباطات می دانند؛ برندینگ مقصد، شناسایی، سازماندهی و هماهنگی میان تمام متغیرهای موجود می باشد که بر تصویر برند مقصد تأثیرگذار است.

شش بعد برندینگ شهری

Presence: بر مبنای موقعیت بین المللی منطقه و سهم منطقه در فرهنگ، علم و قوانین دولتی آن

Place: بر مبنای ادراکات مردم در مورد جنبه های فیزیکی یک منطقه به طور مثال بهداشت منطقه، پارک ها و ساختمان ها و ...

People: مردم

Pre-requisties: تعیین ادراکات مردم از کیفیت یک منطقه به طور مثال مدارس، بیمارستان ها، سیستم حمل و نقل و امکانات ورزشی

Pulse: اندازه گیری ادراکات مردم برای پر کردن وقت خود با امکاناتی که برای آن ها فراهم شده

Potential: اندازه گیری ادراکات از فرصت های اقتصادی و تحصیلی آن منطقه

حال سوال مطرح اینست چه کسی مسئول دفاع از نام و آوازه یک شهر یا کشور است؟

دولتمداران؟؟ شهروندان ؟؟ و یا تجار ؟؟

نقشه راه برای برندسازی ملیتی

فرهنگ کشور
زیرساخت های جهانگردی
کیفیت خدمات محلی
امنیت آن کشور
چهره پردازی یا نمادهای شهری
زیرساختهای عمومی مانند حمل و نقل عمومی
بهداشت شهری
محصولات ویژه شهر

مدیریت برند برای یک شهر، (کشور و یا مکان توریستی) نیازمند پرداختن به فعالیت­ها و اموری بسی بیشتر از صرف طراحی ­های ظاهری زیباسازی سطحی است؛ درواقع می­بایستی در نهاد و بنیاد آن هر شهر که داعی نامی شدن دارد جوهره تمایز و در دیدگاه مدیران و مردمان آن ، انگیزه توسعه وجود داشته باشد. بنابراین با وجود آن که هویت و شخصیت شهرها را باید بر پایه داشته­ های ذاتی، که در نهاد و بطنشان است، پی­ریزی کرد؛ ایجاد ارتباط صحیح نیز امری ضروری و بلکه حیاتی است؛ که این خود میسر نمی گردد مگر با اراده ای استوار در پی ریزی یک مدیریت یکپارچه که بر علیه ارکان دخیل در نام آوری آن شهر نظارت داشته باشد. مکان ها دارای هویت و شخصیت می باشند. به طبع هر آنچه که به هویت در ذهن بدل شود دارای خصوصیت رقابت پذیری بوده، که در این مورد (هویت شهری) رقابت بر سر مواردی از این قبیل خواهد بود: میزان جذب توریست، شهرت در مهمان نوازی، جذب سرمایه گذارها، ایجاد رفاه برای شهروندان خود و یا منابعی که باعث تولید مزیت رقابتی می گردد.

به عنوان مثال از مصادیق این موضوع می توان از چاقوی زنجان، گز اصفهان، باقلوای یزد، و گیوه ملکی شیراز نام برد که هر یک دارای هویتی خاص خود هستند.

گام های اجرایی برای برندسازی شهری در ایران

a. اهمیت و لزوم برندسازی شهری برای ایران
b. مبانی و تعاریف برندسازی شهری، کشوری، مقاصد گردشگری و مکان.
c. ابعاد و مولفه های هویت شهری.
d. سبقه تاریخی نام آوری شهرها و مناطق در حوزه ایران شهر.
e. چالش های برندسازی تهران با توجه به اهداف سند چشم انداز.
f. مولفه های تاریخی و فرهنگی در هویت شهری تهران.
g. مدیریت شهری و هویت شهری.
h. ابعاد و ویژگی های مدیریت راهبردی برند شهری.
i. رویکرد ها و مدل های ارزیابی برند شهری، هویت شهری و توانمندی شهر.

برندینگ شهری و تأثیر آن بر اقتصاد
در قرن حاضر یکی از روش ­های سریع ارتقاء و رشد اقتصادی جذب سرمایه گذاری خارجی است که جذب سایر منابع سرمایه ای و استعدادهای داخلی و خارجی می گردد. از جمله کشورهایی که در این عرصه تجربه مثبتی به دست آورده اند می توان از استرالیا، دبی و کانادا و از همه مهمتر جمهوری خلق چین (تحت سیاست یک کشور با دو نظام اقتصادی) نام برد.

فرهنگ (مجموعه ای از باورها، نگرش و مکررات رفتاری که از نسلی به نسل دیگر منتقل می گردد)، میراث های فرهنگی عادی (مانند، اماکن تاریخی از قبیل میدان نقش جهان اصفهان) و معنوی (مانند نوروز با جشن سده، یلدا و یا شهرت ایرانیان به مهمان نوازی و مهمان دوستی)، و منبع غیر سرشاری از انواع گزینه ها در اختیار ما قرار می دهد که ایجاد، اعتماد و اطمینان در ملل دیگر و بهبود کیفیت زندگی در حیطه داخلی را به دنبال دارد. تجربه نشان داده است که وجود غنای فرهنگی در برندسازی کشورها عاملی کلیدی که بدون آن همواره برند کشوری ایجاد شده کم مایه بی سرمایه می ماند.

مثال بارز این نمونه امیرنشین دبی است که به علت نبود ریشه و بنیه فرهنگی کافی، برندسازی صورت پذیرفته از خطر پذیری بالایی از زاویه تجاری شدگی محض برخوردار است. به هرحال در مکان هایی که به رشد فقط از دیدگاه مسائل اقتصادی نگریسته می شود، خطر به وجود آوردن تصویری قطبی شده از برند کشوری محتمل است؛ که در آن همه چیز از جمله امور معنوی وعاطفی نیز دچار کالا شدگی شده و تجاری زدگی در همه عرصه های آن یکه تازی می کند.

منبع: پایگاه خبری اقتصاد مقاومتی



برچسب ها :
 ,   ,   ,   ,   ,